When the Green Flag Drops, the Bullshit Stops

Sun, 14 March 2010, 14:03 By: WeeGee Category: Cars, Sport


Iata ca mult asteptatul (de catre mine cel putin) sezon de Formula 1 a inceput… Dupa cateva teste oficiale prin februarie, echipele s-au adunat cu mic cu mare in Bahrain pentru cursa inaugurala din 2010. Noul sezon vine cu cateva modificari substantiale in regulament, dintre care, cea mai importanta este interzicerea alimentarii cu combustibil pe parcursul cursei. Astfel, masinile pleaca in cursa cu toata benzina – undeva pe la 150 kg (poate si mai mult) – ceea ce inseamna o diferenta mare fata de masa masinii goale intre inceputul si sfarsitul cursei. O alta modificare care merita mentionata este ingustarea pneurilor (fata) pentru a mai tempera vitezele in viraje si a aduce un mic plus pe linia dreapta, oarecum ca o compensare a unui vehicul mai greu. Iar modificarile se vad si pe masini. Daca iti trebuie un ochi de soim ca sa vezi ca pneurile sunt cu 25 mm mai inguste decat anul trecut, nu ai cum sa nu remarci faptul ca masinile sunt mai ascutite si mai alungite, lucruri datorate unui rezervor mai mare intre cockpit si motor.

But enough with the technical stuff. Faptul ca s-a interzis realimentarea in timpul cursei, regula ce revine dupa 17 ani, a facut ca si calificarile sa sufere mici modificari in desfasurarea lor. Astfel, in calificari nu se mai alearga decat cu putina benzina, cat sa faci cateva tururi, nu cum era pana acum, cand pilotii din treimea finala (ultimii 10 ramasi dupa primele doua “reprize” de knockout si, implicit, primi 10 pe grila de start) plecau in calificare si cu benzina pentru cursa. Asadar timpi din calificari sunt cei mai buni din weekend (cel putin teoretic si in conditii egale de vreme). Totusi, ca sa sporeasca… interesul, primii 10 pe grila pleaca in cursa cu pneurile din calificari, si cum majoritatea cauta sa se califice cu pneurile mai moi, acestea vor avea un comportament mult schimbat cand masina “va lua in greutate” si multele kilograme ale unui rezervor plin pentru cursa.

Pe un circuit revizuit, cu o bucla maricia adaugata ce cuprinde vreo 7 viraje lente si care a marit timpii pe circuit cu circa 20 de secunde, calificarile de ieri au aratat cam unde ii e locul fiecaruia (cel puitin pana una-alta), poate mai mult decat au facut-o testele din iarna si chiar si antrenamentele de vineri. Vettel pleaca din pole position, aratand ca anul acesta… he means business… si ca Adrian Newey a facut din nou o masina competitiva, coechipierul sau, Mark Webber, plecand si el de pe un onorabil loc 6, desi a fost mai lent in calificari cu aproape 1.2 secunde decat Vettel. Apoi… Ferrari arata ca nu au glumit cand au zis pe la jumatatea anului trecut ca lasa balta dezvoltarea masinii din 2009 si se apuca de cea din 2010 deja, intrucat sunt foarte rapizi, Massa si Alonso ocupand locurile 2 respectiv 3 pe grila (desi, ca o stire de ultima ora, am auzit ca motorul masinii lui Alonso a trebuit schimbat, ceea ce ii va aduce o retrogradare de 10 pozitii pe grila… dar nu sunt sigur ca nu prea le am cu spaniola). De pe locul 4 va pleca… the dark side of F1, Hamilton, aratand ca McLaren este mereu o echipa de luat in seama, chiar si cand nu este vazuta ca principala favorita. However, campionul mondial en-titre, Button, va pleca doar de pe locul 8, la mai bine de 4 zecimi de Lewis si la 1.5 secunde de Vettel (damn, the German kid flew in qualy). Si, pentru ca nu puteam sa nu amintim si de echipa campioana, Brawn GP, care s-a dat de 3 ori peste cap si s-a facut Mercedes Benz Gran Prix, cu Ross Brawn si Norbert Haug reuniti (sau mai bine zis uniti) sub acelasi acoperis, desi in antrenamentele de vineri au scos timpi (si mai ales pozitii) buni(e), pilotii Mercedes vor pleca de pe locurile 5 – Rosberg, si 7 – old papa Schumacher, aratand totusi ca nu a mai pilotat o masina de Formula 1 de mai bine de 3 ani (timp in care s-au modificat oricum foarte mult) si ca anii l-au ajuns si pe el, la 41 de ani putand cu mici eforturi sa le fie tatic compatriotilor sai Vettel (22), Hulkenberg (22) si Rosberg (24).

Urmeaza cursa… sa vedem ce va fi… Undeva pe seara sau maine imi voi da cu parerea si despre cursa. Gentlemen, start your engines!

Comments are closed.